Ve středu 28. listopadu 2012 se konal druhý ročník Affiliate konference pořádané společností VIV NETworks. Nejen že jsem byl u toho, ale také jsem si udělal pár poznámek u témat, která mi přišla zajímavá.
Shrnutí trendů v affliate
- růst kupónových webů a cashback portálů
- drobný nárůst podíl emailingu z 5 na 7%
srovname.cz
- na srovname.cz pouze 8% lidí řadí podle ceny
- největším tahákem u eshopů je doprava zdarma, potvrzeno i za kasa.cz
- top srovnávače: zbozi.cz, heureka.cz, hledejceny.cz, srovname.cz, monitor.cz
Co by měl mít affliate web
- jednoduše a jasně srozumitelný na první pohled
- unikátní a aktuální obsah
- sběr e-mailových adres + rozesílání newsletteru
kasa.cz
- 60 % zákazníků využívá osobní odběry prostřednictvím kasahousů v regionech, u hej.sk v Bratislavě až 90 % zákazníků
- nejúspěšnější formáty dynamických banerů: 300×250, 745×100, 418×120
- nejúspěšnější způsoby propagace: textové odkazy na konkrétní produkty, stránky se slevovými kupony, cashback portály, baner Akční nabídka
- nejprodávanější: velké spotřebiče (bílé zboží), malé spotřebiče, dílna + zahrada, počítače
- na počítačích nemají žádnou marži
- pravidelně nejsilnější den v roce je 10. prosinec, letos byl nejsilnější prodej v rámci akce Den dopravy zdarma
- největší prodeje jsou v pondělí
Zoot.cz
- prodej módy a lifestylových doplňky přes internet funguje, pouhý přeprodej zboží moc ne
- u kabelek a bot není značka důležitá, ženy se nebojí vyzkoušet novou značku, pokud se jim zboží líbí
- kanály pro prodej módy: nákupní kluby, niche obchody (hiphop, street móda, atd.), segmentové obchody (kabelky, boty, atd.), nákupní galerie aka mall.cz, aukce aka aukro, handmade portály, portály pro výměnu oblečení
- oblíbené barvy bot mezi Češkami: černá, modrá, světle hnědá, bílá, červená
- pravidelné akce: každý den nové kolekce, každý den Úlovek dne (jedno zboží s výraznou slevou), každý den newsletter na 140 tisíc adres
- při prodeji módy je pro zákazníka důležité: značka (u velkých značek je problém s plagiáty), rychlost a doba dodání zboží, zákaznická podpora
- při focení produktů se lépe osvědčily korpusy než živé modely, protože ne každému je model sympatický a může odradit od nákupu
- rychlost načtení stránky by měla být do 3 sekund
- pro dopravu nepoužívají Českou poštu, protože má menší „výtěžnost“ – lidé si balíky nevyzvedávají, zboží se vrací jako nedoručené. Dobrá spolupráce je s DPD, kteří zákazníkům volají a domluví se na předání, tím pádem je minimum nepřebraných zásilek.
- bariérou pro první nákup je obava, zda zboží sedne a starosti s reklamací – zoot.cz při reklamaci vrací i poštovné podle hesla „když si zboží vyzkoušíte v běžném obchodě a nesedí vám, tak za něj také nic neplatíte“. Po prvním nákupu se zákaznici vracejí.
CK Neckermann
- postupně se jim daří zbavit nálepky „německá CK“ a také spojení se zásilkovou službou Neckermann, která už v ČR ukončila činnost
- nabízejí 3 % z ceny zájezdu bez DPH, případně model menší provize + cena za klik
- XML pro partnery
Banerová slepota
- reklamy s vyšším CTR mají stejný vizuál jako samotná stránka (Facebook) nebo se naopak výrazně odlišují (červený banner na modrém aktualne.cz)
- konverzní tlačítko musí být co nejvíc nahoře na stránce, zcela určitě nad ohybem
- dobré umístění reklamy je na začátku/konci článku nebo obsahového bloku, na který se soustředí pozornost. Reklama uprostřed článku nefunguje, čtenář je zaujatý obsahem, reklamu přeskakuje
- banery slouží více pro budování značky než pro proklik nebo prodej
Tipy pro affiliate web (František Szabó)
- neagregujte obsah, protože agregovaný obsah nemají rádi ani vyhledávače ani lidi
- přeposílání objednávek není zas tak super byznys
- během příštího roku by měla vyjít affiliatekniha.cz
Různé
- normální stav cancelled v CJ je kolem 10%, vyšší procenta mohou značit problém
- pro neplátce DPH nabízí VIVNETworks přefakturaci provizí přesně tak jak přijdou od CJ, nenechávají si nic pro sebe
Konference se proti plánu protáhla asi o dvě hodiny a končila až před pátou, na druhou stranu byla víc pojatá jako workshop a přednášky fungovaly spíš jako diskuse. Přednášející byli z řad inzerentů i publisherů. Podle hrubého odhadu při jedné z přednášek bylo v publiku asi polovina publisherů, zbytek inzerenti nebo majitelé e-shopů. Celá akce se nesla v uvolněném a pozitivním duchu, žádné křečovité úsměvy a bullshiting. Samotná organizace byla opět na výbornou včetně cateringu (snídaně, oběd a švédské stoly).
Další ročník by měl být příští rok na jaře.
Vidím že máš u mě málo poznámek takže příště se budu snažit být konkrétnější a zahrnout statistiky. Na poslední chvíli jsem z prezentace několik zajímavých statistik oddělal:-)