Poznámky z 3. affiliate konference

Probírám se poznámkami ze včerejší konference. Rád bych je překlopil do čitelnější podoby co nejdřív, protože tužka nestíhala a za pár dní bych je po sobě nemusel přečíst. A to bych nerad, protože celá akce od přednášek přes workshopy až ke grilování na terase s výhledem na O2 arénu v záři zapadajícího slunce byla zkrátka super.

Oproti loňskému ročníku k přednáškám přibyly workshopy. Témata se zaměřila víc prakticky a nechyběly tipy a ukázky z praxe. Kompletní program je zde, nyní co zaujalo mě:

Jak maximálně vytěžit audienci pomocí e-mailingu

Při sběru kontaktů se nesoustředit jen e-mailovou adresu, ale snažit se získat i další údaje jako je jméno a adresa (PSČ). Nezapomínat na souhlas se zasíláním. Výměnou za poskytnutí e-mailu poskytnout unikátní obsah, například perexy nových článků, slevové kupóny, doporučení na další zdroje. Videa v e-mailech mají úspěch. Snažit se pracovat s preferencemi, například v podobě nabídky témat v profilu uživatele. Zároveň je nutné si uvědomit, že preference se s časem mění – dnes má zájem o kočárky, za měsíc si už nejspíš nějaký pořídil, tak místo nich nabídnout autosedačku. Pro sběr adres mají dobré výsledky popup/lightbox okna, ale ne taková, která vyskočí hned na první stránce, ale třeba na druhé nebo třetí. Pokud je to možné, tak e-mailem připomínat nedokončenou akci, třeba nedokončený formulář. Při rozesílání se snažit segmentovat příjemce a neposílat plošně. Příklad sběru adres: políčko pro e-mail spolu s předškrtnutým souhlasem k zasílání. Po odeslání vyskočí popup „Nechcete nám o sobě prozradit něco víc?“, ve kterém jsou políčka pro jméno a adresu nebo cokoliv dalšího podle potřeby opět s předškrtnutým souhlasem se zpracováním osobních údajů. Přednášel Vladan Hejnic.

Affiliate řešení slevového agregátoru

Reklama na internetu je obecně vnímána jako zlo a stále klesá podíl klasické display reklamy. Trend směřuje k tomu, že velké portály se víc zaměří na výkonnostní model nebo přímý prodej. Takže třeba u článků o cestování nebude banner, ale rovnou výpis zájezdů s možností rezervace. Vše v režii portálu aniž by člověk přešel na cizí stránky. Pokud jde o slevový trh, tak na Slovensku jsou do CJ zapojené všechny významné slevové portály, v ČR je to tak 80 %. Potěšila mě informace, že navzdory všem předpovědím slevový trh stále roste. Přednášel Ĺubomír Jochim.

Jak se stát miláčkem vyhledávačů

SEO není vhodné pro stránky, které mají nedostatek obsahu, za kterou stojí silná značka nebo v oboru, kde je nízká hledanost. Pokud je to jen trochu možné, tak využívat na svých stránkách mikroformáty. Pozor na duplicitu obsahu. Nejlepší kontakt pro webmastery je v případě Google Webmaster Tools, u Seznamu si zjistit kontakty na lidi kolem fulltextu 🙂 Zlatá rada na závěr: Dělejte stránky pro lidi, protože vyhledávače si u vás nikdy nic nekoupí. Přednášel Pavel Ungr.

Analýza klíčových slov

Analýza slouží pro nalezení ideálního poměru hledanost:relevance:konkurence u klíčových slov. Nejlepší konverze poskytují 3-4 slovné longtailové fráze. Vhodný počet relevantních frází je 300-400 u malého webu (desítky až stovky stran), tisíce pro středně velký web (tisíce stran). Statistiky hledanosti se dají získat z Google Adwords nebo Skliku (za pomoci pluginu do Chrome). Konkurence se dá zjistit ručním procházením výsledků v SERP u zadaných frází. Přednášel Pavel Ungr.

Zvyšování konverzního poměru v praxi

Zajímavá přednáška doplněná příklady z praxe. Správné sloveso u CTA prvku dělá divy: Click to continue > Continue to read > Read more. Stejně tak Add to cart > Buy (resp. Přidat do košíku > Koupit) a nejlépe bez obrázku košíku. Červená barva tlačítka nemusí být vždy špatná, záleží také na barvě okolních prvků. Je důležitá práce s prostorem kolem prvků. Pořadí informací hraje roli: skladem, doprava zdarma (s ikonou), cena, tlačítko pro nákup. Heuréka – zákazníci se zajímají o celkové hodnocení a poslední recenze na daný e-shop. Větší obrázek produktu ve výpisu je lepší, u módy to platí dvojnásob. V detailu zboží je dobré graficky znázornit důvody/výhody pro nákup. Přednášel Jan Kvasnička.

Workshop: Lead generation

Nejlepším zdrojem pro leady je SEO a textové odkazy v mailingu. Bannery nefungují vůbec. Při propagaci se zaměřit na jeden produkt. Pro SEO je důležitý obsah a linkbuilding. Sledovat stránky konkurence a na těch svých problematiku vysvětlit lépe než je tomu na konkurenčním webu. Kontrastní weby lépe zaujmou ve výsledcích na Seznamu. Nejlepší výsledky má formulář v iframe, který nevypadá jako banner a zapadá do stránky. Ve formuláři platí čím méně položek k vyplnění tím lépe. Workshop vedl Michal Majgot.

Workshop: Jak zvýšit efektivitu kampaní v oblasti módy a obuvi

V oblasti módy prodává fotografie. Bannery by měly ze stránky vykukovat, ne s ní splývat. V bannerech nefunguje na tlačítku text Koupit, lepší je Zobrazit detail nebo jen Detail. Obrázek na banneru by měl jasně určovat, kam se dostanu po prokliku. Doporučuje se tvorba úzce specializovaných podpůrných webů na longtailové výrazy s affil odkazy umístěnými v textu. Nejlepší proklikovost mají podle Zoot bannery s kabelkami. Workshop vedl Jan Kalianko.

Mimo přednášky a workshopy bylo možné setkat se s vybranými inzerenty, pobavit se s nimi o možnostech spolupráce nebo si domluvit individuální podmínky. Zastavil jsem se pouze u stánků světbot.cz a zoot.cz a můžu říct, že oba inzerenti mají svůj byznys pevně v rukou, orientují se ve svém oboru a při propagaci nabízejí partnerům také XML feedy. Při nejbližší příležitosti bych rád oba programy vyzkoušel.

Díky týmu VIV NETworks za uspořádání konference.

Doporučené odkazy

Michal Majgot: Jak v lead gen generovat velký objem